fredag 4. september 2009

Focaccia - italiensk landbrød


800 gr hvetemel
1 ts salt
50 gr gjær (blå pakke)
1,5 dl olivenolje
6 dl lunket vann (37-40C*)
Maldonsalt (selges i de fleste butikker, grønn og hvit eske)

Ha 750 gr hvetemel i en bolle sammen med saltet.
Rør ut gjæren i vannet, og ha det i bollen sammen med oljen. Tilsett litt og litt mel til du får en fin deig som er litt mer klissete enn en bolledeig.
La det heve i 30 min.
Tøm deigen over i en langpanne (bruk bakepapir). Bruk en slikkepott til å dytte deigen utover slik at den blir jevn. La den igjen heve i 30 min.
Trykk fingeren i deigen jevnt utover og strø på maldonsalt. Hvor mye salt du ønsker finner du ut etterhvert når du har laget focaccia noen ganger.
Sett langpannen nederst i ovnen (som er oppvarmet på forhånd, 200C*) og la den steke 25-30 min.
Avkjøles på rist.

Dette er verdens enkleste oppskrift, og så enkel å lage! Prøv også med hvitløk eller forskjellige krydderurter i deigen.
Smøreost med hvitløk og spekeskinke er utrolig godt! Eller med eggerøre og spekeskinke.

1 kommentar:

  1. Nå fikk jeg veldig lyst på focacia, lurer på om ikke jeg må bake det i løpet av helgen.

    Håper du får en strålende flott høsthelg.

    SvarSlett